Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2017

Συνέντευξη από την Τομεάρχη του Τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος και του Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας, κ. Χάψαλη Δέσποινα


1) Γιατί αποφασίσατε να σπουδάσετε γεωπόνος;

Αν και η γεωπονία  ήταν η πρώτη μου επιλογή  στο μηχανογραφικό και πέρασα  με υποτροφία στο πανεπιστήμιο,  δεν ήταν αυτό που ήθελα από μικρή να σπουδάσω. Από μικρή είχα τρέλα με τα μαθηματικά και με αυτή την επιστήμη  ήθελα να ασχοληθώ,  αλλά επέλεξα τη Γεωπονία - μετά από παρότρυνση του νυν συζύγου μου- επειδή είχε γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση.  Αλλά  μέχρι να τελειώσω τις σπουδές μου  άλλαξαν τα δεδομένα και έτσι παιδευόμουν επί 15 χρόνια να βρω μια μόνιμη δουλειά. Γι’ αυτό συμβουλεύω τους μαθητές μου, αλλά και  τα παιδιά μου,  να επιλέξουν αυτό που θέλουν και αγαπούν πραγματικά και όχι αυτό που φαίνεται ότι θα έχει  επαγγελματική αποκατάσταση.

2) Απαιτούνται κάποια ιδιαίτερα προσόντα;

Θεωρώ ότι ένας γεωπόνος θα πρέπει να αγαπά τη γη, τη φύση, να έχει υπομονή, να έχει ευαισθησία σε  θέματα διαχείρισης και προστασίας του περιβάλλοντος, να έχει πειθώ και ικανότητα έκφρασης  με απλό τρόπο ώστε να μπορεί να επικοινωνεί με τους αγρότες  και να είναι εξοικειωμένος με την αγροτική ζωή. Επίσης θα πρέπει να ενημερώνεται για την εξέλιξη της επιστήμης  πάνω σε θέματα ποικιλιών,  νέων υβριδίων, λιπασμάτων,  φαρμάκων  καθώς και σε θέματα κοινωνικής  πολιτικής που αφορούν  την  ελληνική αγροτική  παραγωγή.

3) Εσείς προσωπικά έχετε ασχοληθεί με την γεωπονία;

Ναι, έχω εργαστεί στην Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, στον Εθνικό Οργανισμό Καπνού, στον  Οργανισμό Βάμβακος και στον Γενικό Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων Πεδιάδος Σερρών. Έχω διδάξει σε αρκετά σεμινάρια  για την επιμόρφωση νέων αγροτών  και συμμετείχα σαν συντονίστρια σε προγράμματα γεωπονικών θεμάτων.  Η εκπαίδευση δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή. Επί 15 χρόνια αγωνιζόμουν να βρω  μια μόνιμη δουλειά ως γεωπόνος αλλά δυστυχώς ήμουν πολύ άτυχη. Ο  διαγωνισμός του ΑΣΕΠ ήταν η μόνη λύση  και έτσι διορίστηκα στην εκπαίδευση και ευχαριστώ το Θεό γι’ αυτό γιατί μου αρέσει πολύ η καθημερινή επαφή με τους μαθητές  μου.


4) Είναι εύκολη η δουλειά του γεωπόνου;

Δεν θα το έλεγα αυτό. Εξαρτάται φυσικά από το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται. Προσωπικά σε κάποιες από τις προηγούμενες δουλειές μου χρειάστηκε να ‘ρθω σε σύγκρουση με κάποιους αγρότες, π.χ. όταν ήμουν εκτιμήτρια ξένων υλών στην Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, αλλά το γεγονός ότι  είμαι  από χωριό και  από αγροτική οικογένεια με βοήθησε να ξέρω πως να τους πλησιάσω και νομίζω ότι τα κατάφερα αρκετά καλά. Επίσης όταν εργαζόμουν στον Γενικό Οργανισμό Εγγείων Βελτιώσεων έκανα εκτιμήσεις ζημιών στις καλλιέργειες  κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες.

5) Πιο συγκεκριμένα, ποια είναι τα θετικά και  ποια τα αρνητικά του επαγγέλματος;

Τα θετικά είναι ότι ένας  γεωπόνος έχει πάρα πολλές επιλογές όσο αφορά  την επαγγελματική αποκατάσταση. Μπορεί να απασχοληθεί στο Υπουργείο Γεωργίας, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση,  σε ερευνητικά κέντρα, σε  διάφορες εταιρίες παραγωγής φυτοφαρμάκων, λιπασμάτων, ζωοτροφών και τροφίμων, σε αγροτοκτηνοτροφικούς  συνεταιρισμούς . Ακόμη μπορεί να εργαστεί ως ελεύθερος επαγγελματίας ιδρύοντας τη δική  του επιχείρηση  για την εμπορία γεωργικών μηχανημάτων και λιπασμάτων ή  την παροχή συμβουλών προς τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους .
Τα αρνητικά είναι, όπως προανέφερα,  ότι αρκετές φορές χρειάζεται να ‘ρθει σε σύγκρουση  με τους αγρότες και να εργαστεί κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες. Επίσης θα πρέπει  να ενημερώνεται  συνεχώς ώστε  να προτρέπει  τους αγρότες σε  κάτι καινούριο και προσοδοφόρο.

6) Μπορείτε να μας δώσετε στοιχεία για τον τομέα γεωπονίας;

Ο Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων και Περιβάλλοντος αναφέρεται στην πρωτογενή γεωργική παραγωγή και στις δραστηριότητες του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα και συγκεκριμένα τη μεταποίηση και εμπορία των γεωργικών προϊόντων. Επίσης ο τομέας αναφέρεται και στη σχέση γεωργίας, διατροφής και περιβάλλοντος που είναι πρωταρχικής και θεμελιώδους σημασίας.
Οι μαθητές του τομέα Γεωπονίας πέρα από τις θεωρητικές γνώσεις που αποκτούν έχουν την δυνατότητα να ασκηθούν στα εργαστήρια Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων καθώς και στο κατάλληλα διαμορφωμένο προαύλιο χώρο του σχολείου, στον οποίο υπάρχει εκπαιδευτικό θερμοκήπιο και πειραματικός αγρός, με δέντρα και διάφορα καλλιεργούμενα φυτικά είδη. Έτσι συνδέεται η θεωρία με την πράξη και δίνεται η δυνατότητα   στους μαθητές να εξασκήσουν στην πράξη τις διάφορες δεξιότητες που συνδέονται με τα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα των γεωπονικών επιστημών.
Ο τομέας Γεωπονίας έχει 4 ειδικότητες:
1. Τεχνικός φυτικής παραγωγής
2. Τεχνικός ζωικής παραγωγής
3. Τεχνικός ανθοκομίας και αρχιτεκτονικής τοπίου  και
4. Τεχνικός τεχνολογίας τροφίμων και ποτών
Οπότε οι μαθητές ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους επιλέγουν αυτήν που επιθυμούν.
Θα ήθελα να πω δυο λόγια και για τον Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας  γιατί είμαι τομεάρχης και αυτού του τομέα. Ο  τομέας διοίκησης και οικονομίας έχει σκοπό να δώσει  στους μαθητές τις απαραίτητες θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις ώστε να γίνουν υπεύθυνα οργανωτικά και διοικητικά στελέχη επιχειρήσεων ή οργανισμών . Τις πρακτικές γνώσεις τις αποκτούν στα εργαστήρια της πληροφορικής που είναι εξοπλισμένα με σύγχρονους ηλεκτρονικούς   υπολογιστές και το ανάλογο λογισμικό.
Οι ειδικότητες  του τομέα διοίκησης και οικονομίας είναι:
1. Υπάλληλος διοίκησης και οικονομικών υπηρεσιών
2. Υπάλληλος  αποθήκης  και συστημάτων εφοδιασμού
3. Υπάλληλος εμπορίας και διαφήμισης και
4. Υπάλληλος τουριστικών επιχειρήσεων.
Κωνσταντινίδης Κώστας - Ναθαναήλ Χρήστος (Β3)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου